Data najdete úplně všude, od ceny zboží ve vašem místním supermarketu až po osobní údaje, které sociální média shromažďují při brouzdání na internetu. Celý svět je postaven na datech a díky jazyku SQL se v nich lépe orientujeme.
Jedná se o prostředníka pro komunikaci s databázemi a správou dat v relačních databázích.
Složité aplikace, jako je třeba redakční systém či internetový obchod, se bez využívání databází neobejdou.
Pokud byste se pohybovali ve velké databázi bez SQL, nalezení potřebných dat by trvalo podstatně dlouho, což by omezovalo a prakticky neumožnovalo práci na počítači.
První prototypová implementace tohoto jazyka, který se až do konce 70. let nazýval Sequel, proběhla roku 1974 v laboratořích společnosti IBM a byla použita ve firemním systému s názvem R.
Hluboká historie, avšak od ní se jazyk stále zlepšoval, lépe zabezpečoval a zvládal tvořit klíčové aplikace, které byly čím dál inteligentnější.
Přímo škálovatelná hybridní databázová platforma SQL Server 2016 začala už v roce 2016 konkrétně v říjnu a od té doby se značně vyladila.
Současná politika podpory společnosti Microsoft spočívá v tom, že nové verze získají hlavní podporu pouze po dobu 5 let. Tak rychle jdou aktualizace za sebou a počítačový čas ukrajuje minuty slávy konkrétnímu produktu. Na výsluní se drží chvilku a hned je nahrazován novějšími verzemi. Ty starší Microsoft podporuje po dobu 5 let, ale už je nijak nerozvíjí.
A dnes platí, že SQL Server 2016 je již nahrazen 3 verzemi novějšími a bezpečnějšími.
Hlavní fáze technické podpory SQL Serveru 2016 Microsoftem skončila 13. července 2021. Od této chvíle dodávala společnost Microsoft pouze opravy zabezpečení, nikoli funkční, výkonnostní nebo stabilizační. Konec jakékoliv podpory je plánován na 14. 7. 2026.
V důsledku kontinuálního rozvoje produktů HELIOS iNuvio a rovněž průběžného vývoje softwarových produktů třetích stran, je pro bezproblémový provoz HELIOS iNuvia zapotřebí aktualizovat parametry používaného technického vybavení a softwarového prostředí.
Společnost Asseco Solutions a.s. definuje podmínky garance provozu HELIOS iNuvio na produktech Microsoft s ukončenou hlavní podporou. V pokračování provozu i po tomto datu s ukončenou podporou Microsoftu, nelze nést odpovědnost za případné vady a nelze garantovat technické řešení chyb.
Aktualizace HELIOS iNuvia, která proběhne již v září 2023 nebude kompatibilní s 32bitovou verzí SQL Serveru, kterým je i SQL Server 2016, ale poběží už jen ve 64bitovém režimu SQL. Aktuální serverové produkty Windows již existují pouze v 64bitové podobě. Databázi MS SQL, HELIOS iNuvio potřebuje ke svému provozu. Proto je potřeba ji aktualizovat na vyšší verzi, ideálně rovnou na verzi SQL Server 2022, kterou už tato verze plně podporuje. Zmíněné požadavky na aktualizaci SQL Serveru na vyšší verzi než 2016, se týkají hardwaru a softwaru počítačů, na kterých bude HELIOS iNuvio provozován. Další informace k problematice, získáte zde.
Jako Váš smluvní partner Vám rádi s přechodem na funkční řešení pomůžeme.
Pak je tu možnost cloudového řešení provozu ERP systému HELIOS iNuvio, které přináší bezpečí, efektivitu, dostupnost a v neposlední řadě to nejlepší pro váš business. Je provozováno na nejmodernějších technologiích v plně zabezpečených datacentrech na území České republiky. Nemusíte se tak starat o vlastní hardware, a software ani o bezpečí vašich dat, všechno obstaráme my. Vám postačí počítač a připojení k internetu.
Neřešíte nutnosti starat se o provoz, údržbu a opravy hardwaru a systémového softwaru, včetně SQL serverů. O cloudovém Erportu i jeho výhodách se více zde.
Objednejte si tisk etiket u nás a ušetřete si mnoho času a starostí. Už nemusíte hledat tiskárnu čárového kódu, shánět spotřební materiál nebo trávit čas školit zaměstnance nebo servisovat tiskárnu.
S našimi službami vám poskytneme jednoduché a spolehlivé řešení pro tisk etiket, které vám usnadní označování zboží, majetku, regálů nebo polic či zajištění marketingových akcí.
Široká škála materiálů a provedení etiket:
Pokud preferujete papírové etikety, můžete si vybrat mezi matným nebo lesklým provedením. Chcete-li přidat více barvy a stylu, nabízíme etikety s barevným předtiskem. Pro speciální potřeby můžete zvolit etikety plastové, hliníkové, bezpečnostní, textilní nebo i visačky. Klidně se podívejte sem, abyste viděli, jaký spotřební materiál dokážeme potisknout.
Vytiskneme na vaše etikety vše, co potřebujete. S naší technologií jsme schopni zvládnout všechny typy čárových kódů, včetně lineárních kódů a 2D kódů jako QR kódy. Navíc můžeme přidat číselné řady, sériová čísla, šarže, data výroby, spotřeby nebo expirace. Pokud potřebujete zahrnout textové informace, logo firmy, grafiku nebo návody k použití včetně grafických symbolů, není problém.
Používáme technologii termotransferového tisku, která zaručuje vysokou kvalitu potisku a bezproblémovou čitelnost čárových kódů. Naše metoda neposkytuje plnobarevný potisk, přesto se můžete spolehnout na precizní výsledky dokonalého značení.
S našimi kvalitními službami pro tisk etiket si ulehčíte každodenní provoz ve vašem podniku. Odpadne starost o zajištění tiskárny, nákupu spotřebního materiálu a pravidelné údržby. Můžete se spolehnout na profesionální a rychlý servis, který vám umožní efektivně označovat vše, co potřebujete, a usnadnit tak práci svým zaměstnancům.
Plánování ve výrobním podniku hraje klíčovou roli v řízení a přehledu o budoucích událostech a jejich vlivu na příjmy firmy. Úspěch výroby závisí na správném plánování kapacit strojů, surovin, ale i výrobních operátorů. Vše hravě zvládá naplánovat ERP HELIOS. Díky němu pak můžete garantovat plynulejší chod výroby, větší přesnost zpracování i odbavení výrobní objednávky a v neposlední řadě si také zajistíte spokojenost vašich zákazníků.
Plánování kapacitních požadavků je proces, který se zabývá stanovením potřebné kapacity pro provoz výrobního podniku nebo organizace. Kapacita zahrnuje fyzické, lidské a technické zdroje, které jsou nezbytné pro výrobu zboží nebo poskytování služeb.
Hlavním cílem plánování kapacitních požadavků je zajistit, zda má podnik dostatečnou kapacitu pro splnění současných a budoucích požadavků zákazníků. To zahrnuje stanovení optimálního rozvrhu výrobních operací, správné využití pracovních sil, přiměřené množství materiálů a vybavení a zajištění dostupnosti potřebných zdrojů v konkrétním časovém rozvrhu.
Plánování kapacitních požadavků zahrnuje analýzu historických dat, předpovědi poptávky, zvažování různých scénářů a optimalizaci využití zdrojů. Cílem je snižovat neefektivitu a přetížení, zvýšit produktivitu, minimalizovat náklady a zajištění kvality výroby.
Do plánování se musí promítnout všechny úkony, které souvisejí s výrobou.
Všechny tyto hodnoty stojí za výrobním plánování kapacit. Bez některých hodnot není plánování kompletní a nelze garantovat predikované časy zhotovení ani finanční zisky výroby.
HELIOS Nephrite zvládá sbírat a vyhodnocovat výše uvedené hodnoty pro podnikové plánování a řízení zdrojů. Pokud jde o plánování výroby, poskytuje navíc nástroje a funkce, které podporují efektivní a optimalizované plánování výrobních procesů.
Plánování výrobních zakázek: Systém umožňuje vytváření a správu výrobních zakázek. Lze definovat termíny, požadované množství, priority a další parametry pro každou zakázku zvlášť.
Kapacitní plánování: HELIOS Nephrite zahrnuje nástroje pro kapacitní plánování, které umožňují sledování a optimalizaci využití výrobních kapacit. Na základě dostupných zdrojů a předpokládané poptávky systém pomáhá určit, zda je možné plnit výrobní zakázky v daném časovém rozvrhu a upozorňovat na rizika spojená s nenadálými výpadky zdrojů.
Řízení materiálových potřeb (MRP): HELIOS Nephrite integruje funkce MRP, které automaticky analyzují dostupnost surovin a komponentů pro výrobu a generují plány nákupu a výroby na základě poptávky a skladových zásob.
Plánování zdrojů: Systém umožňuje správu a plánování lidských zdrojů, strojů, zařízení a dalších prostředků potřebných pro výrobu. Lze sledovat dostupnost a vytížení těchto zdrojů a optimalizovat jejich využití.
Sledování a řízení plánu: HELIOS Nephrite umožňuje sledování výrobního plánu v reálném čase a poskytuje informace o stavu zakázek, využití zdrojů, dodržování termínů atd. Systém také podporuje řízení změn a aktualizaci plánu v případě nečekaných událostí nebo změn ve výrobním procesu.
A co víc? HELIOS Nephrite je komplexní ERP systém, který poskytuje integraci s dalšími moduly, například skladovým managementem, řízením prodeje a financemi. To umožňuje propojení všech důležitých procesů a informací. Protože HELIOS Nephrite sleduje plán dokáže včas předat potřebné informace do skladu, kde se
Množství a typy výrobků, které podnik vyrábí, jsou klíčovými faktory ovlivňujícími kapacitní plánování. Rozsah výroby může mít vliv na počet strojů, lidí, surovin a dalších prostředků potřebných pro výrobu. Ale v situaci, kdy firemní procesy řídí ERP, monitoruje přirozeně i další výrobní řady, včetně jejich plánování. Výhoda ERP HELIOSu je, že zvládá multitasking.
Na druhou stranu dostupnost a kvalita surovin jsou důležité faktory, které ovlivňují kapacitní plánování, ale které neovlivní ani přítomnost ERP. Pokud jsou suroviny nedostupné z důvodu hrozeb, tedy nepředvídatelných událostí, pak se hroutí nejen plánování výroby, ale také firemní strategie.
Co ale firma může ovlivnit je efektivita strojů a zařízení. Ta je klíčová pro využití kapacit výrobního podniku, protože pokud jsou stroje neefektivní nebo zastaralé, může to vést ke snížení výrobní kapacity. Ovšem i tento fakt zvládá hlídat ERP.
Dalším faktorem ovlivňující plánování je dostupnost a kvalifikace pracovní síly. Pokud není dostatek kvalifikovaných pracovníků, může to vést k nedostatku kapacity a snížení výroby.
Stejně tak nejistota poptávky, protože pokud není jasné, jaká bude poptávka po výrobcích, může to vést k nedostatku kapacity nebo k přebytku kapacity, což může mít negativní dopad na hospodářský výsledek podniku. Tento faktor ale zažene kvalitní průzkum trhu.
Plánování kapacitních požadavků umožňuje efektivní využití výrobních kapacit. Systém HELIOS Nephrite pomáhá identifikovat volné kapacity a optimalizovat jejich využití, což vede k větší efektivitě výroby. Efektivitu výroby zlepšuje také předvídáním potřeby surovin, pracovní síly i dalších zdrojů potřebných pro výrobu. Protože plánování nákupu umožňuje přidělování zdrojů s ohledem na předpokládanou poptávku, snižuje se riziko nedostatků nebo přebytků skladu.
HELIOS Nephrite poskytuje možnost sledovat plán výroby v reálném čase. Vedoucí tak mají přehled o stavu zakázek, využití zdrojů a dodržování termínů. Celkový přehled pak umožňuje rychlé reakce na změny a lepší řízení výrobního procesu.
Plánování kapacitních požadavků v HELIOSu Nephrite pomáhá minimalizovat chyby a kolize v plánování. Systém automaticky vyhodnocuje dostupnost zdrojů a navrhuje optimální rozvrhy a alokace. Snižuje se tak riziko chybných plánů a nesouladů mezi zakázkami. Díky lepšímu plánování a využívání celkové kapacity ERP systému HELIOS Nephrite je možné porovnávat různé nabídkové vstupy materiálů, včas servisovat stroje, doplňovat provozní kapaliny a snižovat náklady na výrobu. Tím se zvyšuje konkurenceschopnost podniku.
Závěrem lze říci, že plánování kapacitních požadavků v ERP systému HELIOS Nephrite přináší řadu výhod pro výrobní podniky. Optimalizuje využití kapacity, umožňuje předvídání zdrojových potřeb, poskytuje sledování plánu v reálném čase a snižuje chyby a kolize v plánování. Obrovskou výhodou ERP je také integrace s dalšími moduly, která vede k synchronizaci informací v rámci různých oblastí podniku a vylepšuje tak celkovou byznysovou efektivitu, ale i spolehlivost budoucího plánování kapacitních požadavků.
Díky těmto výhodám může plánování kapacitních požadavků v HELIOSu Nephrite vést k efektivnějšímu a spolehlivějšímu výrobnímu procesu, což má pozitivní dopad na hospodářský výsledek a spokojenost odběratelů.
V dnešní době je nutné neustále zlepšovat a optimalizovat kvalitu vyráběných výrobků, ale také klást velký důraz na zvyšování produktivity práce a snižování nákladovosti výrobních procesů. Jak efektivně sledovat velký počet strojů ve výrobních areálech, které bývají mimo dohled obsluhy? Jsou-li vzniklé poruchy delší dobu nezaregistrovány obsluhou, výrobní společnost není schopna plně využít investované prostředky do zařízení a po tuto dobu generuje finanční ztrátu.
S mohutným nástupem digitalizace, vývojem IT a software máme v současné době dostatek nástrojů pro online komunikaci, sběr dat a jejich následného vyhodnocování v podobě analytických reportů, které nám slouží k manažerskému řízení firem. Řeč je ERP systémech, které zvládají být silným firemním pomocníkem. V systémech máme uloženy výrobní postupy, sklady papíru, účetnictví, grafická a výrobní data, a dokonce komunikaci s živými bytostmi v emailech nebo CRM. Ale platí, že i stroje umí „mluvit“ a další se umí i sami učit i rozhodovat.
Díky tomu budeme mít méně prostojů, kvalitnější produkci a stihneme dodací termíny. A navíc – vyrobíme toho víc s menším stresem. Všichni přece víme, že množství zakázek a operací, šibeniční termíny a tlak na ceny nás mohou dostat do problémů. Pokud nezačneme naslouchat strojům a budeme pomíjet zmíněné informace a nereagovat na signály strojů, ze stresového kolečka se nevymaníme.
ERP Helios s integrovaným Gatema MES systémem má prostředí, které obsahuje všechny potřebné informace k optimalizaci výrobního řetězce, ke snížení tlaku na výrobu a třeba i k vyhledávání úzkých, neprostupných míst našeho výrobního workflow.
K čemu nám je vyladěné ERP ve výrobní firmě, kterému chybí Výrobní modul, co zvládne naplánovat výrobu s ohledem na množství materiálu i obslužného personálu? A dále, jak bychom měli využít ERP s Výrobním modulem, bez vyhodnocování stavu strojů? Sečteno a podtrženo – měření výkonu výroby pomocí MES systému pomáhá výrobním společnostem dosahovat vyšší úrovně efektivity, kvality a produktivity. Monitorujte stroje pomocí MES systému, sbírejte data ze strojů a učte se s nimi pracovat.
A řeší krizové výrobní situace. Také dokáže detailně řídit chod každého pracoviště ve výrobní hale, stejně jako pohyb rozpracované výroby, materiálu, nástrojů i specializovaných pracovníků po jednotlivých pracovištích či skladových prostorách.
To ale ještě není všechno. Pokud aktivně využíváme ERP HELIOS a signálů, které mu sdělují naše technologie díky MES, můžeme okamžitě reagovat na reálnou změnu situace, minimalizovat přestavby a snižovat podíl ztrát obecně. Třeba tím, že rozešleme notifikace odpovědným osobám v servisu, nebo okamžitě přeplánujeme zakázky na záložní kapacity. Systém ví, v jaké fázi se nachází a na základě jediného signálu od operátora nebo technologa zastaví příslušnou operaci i všechny následující, informuje všechny zúčastněné a vyčíslí ztrátu.
Ale pozor. Součinnost spolupráce ERP a MES nemusí být automatická. U MES vždy záleží na nadřazeném systému, jestli je připraven na integraci s MES a jestli dané informace umí zpracovat nebo analyzovat.
Můžeme ale potvrdit, že ERP HELIOS a Gatema MES společně komunikují, analyzují a zpracovávají data, včas rozpoznávají problémy a hledají cesty ke zlepšení vaší výroby.
V současné době je možné propojení sběru dat ze strojů se systémem ERP HELIOS. Uživatelé žádají monitoring výroby, ale také uživatelsky přívětivé prostředí vhodné ke každodennímu používání, podporu pro komunikaci, výměnu informací pro další využití a analýzu k dalšímu rozhodování, což HELIOS s Gatemou MES má.
Sběr dat obsahuje podrobnější informace než pouhé zadání a ukončení zakázky. Sledují se všechny nastavené cíle jako rychlosti zpracování, prostoje stroje, poruchovost vedoucí ke zmetkovitosti, servisní zásahy a technické odstávky, opotřebování, ale i prostoje obsluhy, četnost zadávání výrobních pokynů, pravidelnost údržby.
Pro samotné vyhodnocování zakázky je tedy důležitý lidský faktor a informace o samotné zakázce v reálném čase včetně vizualizace pracovních dat stroje, a to HELIOS s daty z Gatema MES poskytuje.
Témata kybernetické bezpečnosti a IT bezpečnosti mají ve firmách rostoucí prioritu. Zejména s rostoucí digitalizací je ochrana sítí, počítačových systémů, robotických systémů, strojů a dat stále důležitější.
Ransomwarové útoky (z anglického slova ransom = výkupné) jsou na denním pořádku a jejich intenzita roste. Přestože změny bezpečnostní situace v Evropě zvýšily zájem firem i organizací o ochranu informací a dat, kybernetické útoky se vyvíjejí a útočníci zdokonalují způsoby svých ataků.
Míra nedůvěry v kyberprostor je značná. Některé firmy si neumí představit provozovat svůj ERP systém před cloud, nechtějí svá data pouštět do světa internetu, protože se obávají o jejich bezpečnost. A právě tento pohled, i když je ještě relativně častý, je nesprávný, protože data jsou v cloudu jsou v daleko větším bezpečí, než pokud je má firma na interních serverech.
Posilování kybernetické bezpečnosti není módou, ale nutností, a to ví nejen správci sítí, ale také vývojáři ERP systémů. „Správnou firemní politikou nelze útok zcela vyloučit, případné škody ale mohou být minimální“, uvádí vedoucí obchodního týmu Asseco Solutions CZ Jaroslav Šufajzl. Zároveň doplňuje, že za tři desetiletí vyvíjení ERP řešení, kdy samozřejmou součástí je garance, že systémy klientům fungují a data jsou v bezpečí, získali tolik zkušeností, že bezpečnost ERP HELIOS je jednou z automatických samozřejmostí systému.
Ransomware a phishingové útoky představují rychle rostoucí výzvu. Vzhledem k tomu, že ERP bývají integrovány do více oddělení, existuje větší počet uživatelů s oprávněnými přístupy do systému, což pro hackery znamená bohatší loviště a stále větší výzvu pro cílení phishingu.
V dnešní době umí kvalitní ERP s moderními databázemi usnadnit centralizovanou automatizaci a kontrolu řady protokolů shody pro širokou škálu datových typů.
Je nutné si uvědomit, že opatrnost a zodpovědné chování začíná u koncového uživatele ERP systému. Šifrovat vybrané soubory nebo rovnou celý systém HELIOS je jednou z nejlepších věcí, které je možné udělat, ale pokud si necháte ukrást heslo, byla snaha zbytečná.
Asi není nutné uvádět, že nemá smysl se zabývat situací, kdy si nezodpovědně napíšete heslo na papír, necháte u PC a ten vám bude zcizen. Na mysli máme ukradnutí hesla sofistikovanějším, a bohužel i častějším způsobem.
Škodlivým softwarem, který si uživatelé stáhnou, aniž by si toho byli vědomi. Malware. Nicméně se pod tímto skrývá daleko více nebezpečí, například:
spyware – software pro špehování
addware – reklamní software
scareware – software pro nátlak k zakoupení falešné aplikace
cryptomining – těžařský software pro kryptoměny
ransomware – vyděračský software neboli šifrovací software
Ransomware využívá zranitelností v chybných konfiguracích softwaru a phishingových e-mailech. Velmi často jde o přístup přes RDP (Remote Desktop Protokol), což je proprietární síťový protokol, který umožňuje uživateli ovládat vzdálený počítač prostřednictvím počítačové sítě.
Širší provozní integrace ERP také znamená širší rozsah a škálu cenných dat obsažených v rámci ERP – což také zvyšuje jeho hodnotu jako hackerského cíle. Navíc, se staršími ERP systémy a pokusy rozšířit integraci ERP do nových oddělení, je často vyžadováno lépe utáhnout bezpečnostní šrouby a díky vlastnímu šifrování cíleně zajistit ochranu proti zvýšenému potenciálnímu útoku z kyberprostoru. Jinými slovy: na více místech takového používání ERP je mnoho slabých míst. To je ještě umocněno nárůstem počtu pracovníků na dálku a pracovníků, kteří potřebují externí přístupové body a na ztrátu dat je zaděláno.
Všechna data i komunikace jsou v HELIOSu pod šifrovanou ochranou. Zabezpečení firemních dat je samozřejmou automatizací. To samé platí u cloudového řešení HELIOS Erport, které je provozováno na nejmodernějších technologiích v rámci datacenter v ČR s nutnou certifikací Tier III (zaručuje ochranu, která požaduje záložní bezpečnostní systém, respektive plně redundantní napájení i chlazení. Za samozřejmost je považována existence nejméně jedné nezávislé zálohy nad nutný počet použitých komponent. Prostory jsou nonstop dozorovány kamerovým systémem bezpečnostní služby, záznamy jsou archivovány. Požár je monitorován pomocí laserových čidel a případně hašen inertním hasícím plynem FM-200.
Všechny technologie jsou chráněny pomocí firewallů. Využíváme aktivní ochranu proti DDOS útokům.
Celkově námi vyvíjené softwarové produkty splňují bezpečnostní opatření požadovaná ISO/IEC 27002.
Data na cloudových serverech jsou šifrovaná. Aby se útočník k datům dostal, musel by hromadně dešifrovat šifrovací klíče poskytovatele. To sice je teoreticky možné, ale velmi obtížné. Šifrování má navíc i preventivní efekt – útočník obvykle nechce dešifrováním ztrácet čas.
Využívejte možnosti vícefaktorového ověření, kdy kromě zadání hesla musíte při přihlášení například opsat kód, který vám přijde jako SMS na mobilní telefon.
Existuje také varianta, že si citlivá data můžete před nahráním sami zašifrovat, případně využít možnost šifrování vlastním klíči na cloud. Útočník se k nim pak nedostane ani v případě, že by se mu podařilo překonat šifrovací klíče cloudu.
Firemní data na serveru pod vlastní střechou možná vyvolávají pocit většího bezpečí, ale cloudové servery jsou dnes tak špičkově zabezpečené, že většina firem ani nedokáže zajistit taková bezpečnostní opatření. To platí i o cloudovém provozu ERP HELIOS Erport.
Lokální servery mají smysl pro firmy s extrémně citlivými daty, jejichž ztráta by znamenala obecné ohrožení společnosti. Pro správu vlastního serveru je potřebné mít také specializovaný IT tým bezpečnostních techniků, kteří dokážou servery perfektně zabezpečit a nepřetržitě monitorovat. Pro všechny ostatní je cloudové řešení centrální správy dat pohodlnější a často také bezpečnější variantou, což platí rovněž o provozování ERP.
Gatema PCB využívá na podporu řízení zásob velmi úspěšně softwarový modul BERGHOF Adaptive/SRM. Řešení je po několikaměsíční implementaci v ostrém provozu od konce roku 2022.
S implemantací pomáhala Gatema IT a. s.
Další informace Vám rád poskytne:
Ing. Milan Hruška,
BERGHOF SYSTEMS s.r.o.
+420 734 464 986
milan.hruska@berghof.systems
BERGHOF SYSTEMS s.r.o. Šlechtitelů 1, Olomouc T+420 734 464 986, info@berghof.systems Spisová značka C 15315 vedená rejstříkovým soudem v Ostravě |
V březnu publikoval časopis REFLEX v rámci speciální přílohy EXTRA Průmysl a Energetika článek o HELIOSu Nephrite a modulech i integračních řešeních, které vyvíjí GatemaIT. O nástrojích Výroba, Kardex i Gatema WMS a MES si můžete přečíst také tady.
Celý článek publikovaný v REFLEXU naleznete zde:
https://www.reflex.cz/clanek/extra/117858/digitalizace-vyroby-i-skladu.html
Moderní podnikový informační systém ERP výrazně usnadní digitalizaci ve výrobních firmách. Stejně tak může pomoci s řízením skladu, a to včetně nejmodernějších automatizovaných skladů.
HELIOS výrobní podniky využívají k technické přípravě výroby, umí vypočítat a sledovat výrobní náklady, evidovat výrobní kroky a přehledně naplánovat materiálové i kapacitní zajištění požadavků na výrobu.
Nástroj samozřejmě dokáže reagovat na změny ve vyráběném sortimentu a umí průběžně upravovat množství produkce, případně reaguje na aktuální stav objednávek i specifických přání zákazníků. Výrobní modul navíc podporuje obchodní procesy a poskytuje informace o dodacích lhůtách a cenách, monitoruje rozpracovanost a náklady výrobků zadaných do výroby.
Výrobní ředitel má díky nabídkovému řízení už v obchodní fázi konkrétní informace o tom, co se ve výrobě chystá a jaké to má dopady na plán výroby. Tvorba technické přípravy výroby (TPV) je založená na kódech změn s datovou platností a umožňuje přesnou evidenci vývoje výrobní dokumentace.
Součástí plánování výroby je vlastní plánovací proces, který využívá některé algoritmy APS řešení, například kombinaci zpětného a dopředného plánování, optimalizaci výrobních a mezioperačních časů a řazení dávek na jednotlivých pracovištích. Velkým přínosem pro plánovače výroby je online sběr dat o stavu hotových kusů a rozpracované výrobě s využitím modulu MES REVA Gatema. Sběr dat o stavu výroby probíhá také prostřednictvím čárových kódů nebo dotykového displeje tabletu či jiných zařízení a poskytuje tak detailní přehled o rozpracovanosti.
Další funkcionalitou je důkladná analýza, která porovnává plánované a skutečné výrobní náklady. Tím umožňuje odhalit místa, kde jsou překročeny náklady, a místa, kde je možné náklady snížit. Systém je připraven reagovat pružně na neočekávané skutečnosti, jako je například nemoc pracovníka, odstávka stroje nebo realizace urgentní zakázky s nejvyšší prioritou. Jedním z nabízených nástrojů je vizualizace celého výrobního plánu a EDI komunikace.
Nástroj Gatema Výroba je určen pro střední a velké firmy, jež se orientují na kusovou, sériovou, zakázkovou či projektově řízenou výrobu, případně na jejich kombinaci. Modul podporuje komplexní algoritmus logisticko-výrobního plánování – Materiálové plánování anonymní (MRP), Kapacitní plánování (MRP II), Pokročilé plánování (APS).
Na vývoji modulu Výroba řešení HELIOS se neustále pracuje podle připomínek stávajících klientů. Novinky a aktualizace zajišťuje oddělení pro výzkum, vývoj a produktový management. Jedním z úkolů pro vývojáře je zdokonalování analytické metody FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), která identifikuje místa možného vzniku vad ve výrobě.
Vznikla také elektronická verze oblíbeného japonského systému kanban (e-kanban), který je založen na zajištění takzvané štíhlé výroby. Kartičky „kanbany“ provázejí výrobky během výrobního cyklu a v přehledné grafické podobě na monitoru je zobrazený aktuální stav množství na kanban kartách. Není bez zajímavosti, že se systémem kanban přišla japonská automobilka Toyota a zavedla systém výroby JIT (Just In Time). Tento systém vymyslel japonský inženýr Taiiči Óno.
Takzvaný e-kanban využívá v současnosti řada výrobců, eliminují se tím chyby ručního zadávání, případně ztráta kartiček. Hlavní výhoda spočívá v tom, že se elektronické kanbany mohou integrovat do systémů ERP, což umožňuje sledovat poptávku v reálném čase v rámci interní logistiky podniku. Data získaná ze systému lze použít k optimalizaci zásob. Mezi velké mezinárodní firmy, které tento systém využívají, aby zvýšily efektivitu výrobních procesů, patří například americká automobilka Ford Motor Company nebo kanadský výrobce letadel Bombardier.
HELIOS také umí spolupracovat s řešením Gatema WMS, které je určeno k provádění skladových operací a řízení skladů v on‑line režimu. Typickým příkladem je vytváření a kontrola skladových dokladů, provádění inventur, expedice zboží, vychystávání materiálů. Načítání položek probíhá snímáním čárových nebo 2D kódů, stejně jako například doplnění šarží či expirace výrobních čísel.
Velkoobchod zaměřený na gastronomické obaly Wimex dlouhou dobu používal systém papírových výdejek, při kterém zaučení zpravidla trvalo 1,5 měsíce. A i poté bylo potřeba pracovníky složitě kontrolovat, aby nepouštěli ven zboží s chybami. Postupem času se firma kvůli papírovému systému logistiky už nebyla schopna dále rozvíjet a dosavadní řešení jí nepomáhalo, nýbrž brzdilo. Výdejkový režim skladování a distribuce nestíhal držet krok s průměrným každoročním růstem 10–12 %.
Ohledně přechodu z papírového systému logistiky na automatizaci procesů panovaly ve firmě určité obavy. Bylo totiž jasné, že ovlivní práci zejména zaměstnanců a brigádníků v centrálním skladu, kde pracují i lidé, jejichž počítačové dovednosti mohou mít své limity. Systém však brzy všechny přesvědčil, že je pomocným nástrojem. Dnes už nikdo z nich nechce zpátky tužku a papír.
Dalším řešením spolupracujícím se systémy HELIOS v oblasti skladů je Gatema Kardex. Kardex vylepší skladovou logistiku, automatizuje proces vychystávání zboží a šetří skladovou plochu.
Systém řídí, kam a případně i kdy se daná kmenová karta skladu naskladňuje a odkud, a kdy se vyskladňuje. Také zajišťuje optimalizaci jak při naskladňování, tak při vyskladňování zboží a stojí za rychlejším průběhem pohybu se sortimentem.
Pokud je skladovací prostor vybaven velkým zobrazovacím zařízením, je možno při instrukci pro naskladnění nebo vyskladnění zobrazit graficky polici a zvýraznit lokaci, se kterou má skladník pracovat. Jde o nástroj, který podpoří skladníka při práci a přispívá k minimalizování chyb. Stejně jako WMS, tak i Kardex pracuje s mobilními terminály a při práci s ním dochází automaticky k zadávání povelů pro skladovací věže.
Plně automatizovaný sklad už není výsadou jen velkých automotive společností a e-commerce. Stále častěji k němu přistupují firmy z dalších oborů, které chtějí zůstat konkurenceschopné a chtějí využít všechny výhody, jaké automatizace přinášejí. Proto je důležité nepodcenit výběr správného řešení. Je nezbytné, aby přesně odpovídalo a pokrylo rozsah požadavků výrobní firmy.
Pokud Vám ruční evidence skladu přerůstá přes hlavu,
pak je nejvyšší čas na automatizaci, která zpřehlední záznamy
a uspořádá Váš sklad.
Víme, jak na to.
Pomůžeme Vám s tím.
Nářezové centrum BRŠLÍK s.r.o., generální dodavatel nábytkových dílců, se jmenuje po majiteli a zakladateli Pavlu Bršlíkovi, který firmu založil v roce 2012. Centrum pomáhá s nářezem plošného materiálu, olepuje hrany a zajišťuje plošné lisování. Dodává nábytkové dílce truhlářům a truhlářským dílnám, kterým tak odpadá starost s pořizováním i údržbou spousty strojů. Využitím centra se tak mohou truhláři věnovat samotné kompletaci a zvládnou tak o dost více zakázek v kratším čase.
Firma Bršlík s.r.o. svým zákazníkům díky specializované technologii šetří čas i peníze. Zároveň nabízí možnost nákupu plošného materiálu od předních výrobců, i poradenský servis.
Prozákaznický přístup je pro ně hlavní a rychlost je pro ně na prvním místě. Až 92 % zakázek odbaví do pěti pracovních dnů a cenovou nabídku dokáže stanovit do pěti minut po obdržení objednávky.
Firma neustále investuje do vlastních zaměstnanců a do technologie, kterou používá. Vytvořila zákaznický portál, aby bylo odbavování objednávek co nejjednodušší jak pro zákazníky, tak i pro firmu samotnou, a zároveň aby bylo vyřízení objednávky naprosto bezchybné.
Jedním z důvodů pro pořízení ERP HELIOS byla potřeba podpory složité cenotvorby. Schopnost automatického načítání cen od dodavatelů i automatického dopočítání marží.
Nářezové centrum Bršlík s.r.o. je výrobní společnost a má nasmlouvaných hned několik obchodních partnerů. Má možnost výběru z několika skladů, čímž dokáže sehnat pro zákazníky i méně dostupný materiál, ale také vznikají vyšší nároky na evidenci mnoha různých vstupních cen sortimentu.
Připravili jsme společnosti Bršlík s. r. o. HELIOS iNuvio, který zvládne rozložení odběratelů až do šesti cenových hladin – automatické dopočty cen jednotlivých materiálů v cenových hladinách na základě ceny dodavatele navýšené o marži a ponížené o slevu dle úrovně cenové hladiny plus individuální ceníky pro VIP odběratele. Materiály musely být zároveň rozděleny do sortimentních skupin, na které je možné přiřadit slevy pro jednotlivé cenové hladiny.
Dalším z požadavků, co ERP pro firmu Bršlík mělo umět, byla možnost správy přístupových údajů v systému eRozrys pro odběratele a možnost tvorby materiálové kmenové karty jak ručně, tak i načtením z katalogů dodavatelů. Systém eRozrys je e-shop, který čerpá data o zákaznících, materiálech a jejich cenách pro jednotlivé odběratele. HELIOS iNuvio nabízí možnost využívat připravených importů pro načítání dat z katalogu vícero dodavatelů.
Zároveň pro spojení s jedním z dodavatelů materiálů byl doprogramován online můstek pro aktualizace skladových cen a množství jednotlivých materiálů.
Díky propojení systémů tak vzniká nástroj pro hladké odbavení a vyřízení zakázek.
V systému eRozrys zákazník nadefinuje požadované rozměry dílů a požadované materiály. Systém provede kalkulaci nářezových plánů a vypočítá, kolik desek k řezání a kolik metrů hran je k vyřízení zakázky potřeba udělat, a jaké operace (řezání, lepení, dvojení hran...) a v jakém množství je potřeba provést.
Každá kalkulace zákazníka se do HELIOS iNuvio přenáší jako nabídka (zákazník si může zkoušet počítat různé varianty). Po potvrzení objednávky eRozrys dává podklady o požadovaných materiálech a operacích do ERP HELIOS iNuvio. Ten spustí automat na generování obchodního případu. Na základě načtení přístupových údajů z HELIOSu se vytvoří uživatelský účet odběratele v systému eRozrys.
Následně se vygeneruje nabídka za pomocí podkladů z HELIOSu, ta se nechá potvrdit odběratelem. Když odběratel nabídku akceptuje a potvrdí, přenáší se potvrzení objednávky opět do HELIOSu. HELIOS ověří, zda se jedná o smluvního zákazníka.
Pokud se o stávajícího zákazníka nejedná, automaticky se vygeneruje zálohová faktura a ke zpracování objednávky dochází až po zaplacení zálohové faktury. Jedná-li se o smluvního zákazníka, objednávka se ihned zařádí do zpracování a výroby.
Z objednávky se automaticky generuje výrobní příkaz včetně materiálů a operací. Ve výrobě se plánují kapacity na skupiny strojů, které provádí stejnou operaci.
Kapacity plánuje plánovač pomocí plánovacích nástrojů v HELIOSu. HELIOS disponuje funkcionalitou pro automatickou tvorbu vychystávacích listů, která respektuje plán výroby, i automatizací pro tvorbu objednávek materiálů. Ve výrobě probíhá obsluha evidence výrobních operací pomocí terminálů ETH od zahájení až po ukončení operací.
Jak hodnotí přínosy jednatel společnosti Pavel Bršlík? „Rutinní činnosti jsme zautomatizovali a ušetřený čas tak můžeme využívat pro zkvalitňování našich služeb“.
Automatické generování evidence kompletního obchodního případu po potvrzení nabídky, kdy systém sám generuje došlou objednávku, zálohovou fakturu, kterou sám odesílá emailem i výrobní příkazy pro výrobu.
Na základě materiálů a služeb z nabídky vytvoří kusovníky a technologické postupy. Po dokončení výroby sám generuje a tiskne dodací list a realizační fakturu.
Výhodou je také plánovač výroby, který má k dispozici seznam nezaplánovaných zakázek a má možnost je v rozhraní rozepsat na konkrétní den a určovat pořadí zpracování zakázky v rámci dne. Lze také sledovat pokrytí zakázek materiálem, plánování výroby, denní a týdenní kapacitu výroby.
„Díky ERP HELIOS iNuvio jsme získali také pravidelný reporting“, uzavírá jednatel Bršlík.
• Jádro
• Nástroje vizualizace
• RP Uživatelské editory
• Správa osobních údajů – rozšířené
• Kartové centrum
• RP. El. komunikace – CZ (ČSOB)
• Účetnictví
• Pokladna
• Majetek
• Sklady
• Nabídky, objednávky a rezervace
• Fakturace
• RP Platební terminál (ČSOB)
• Firemní aktivity
• Mzdy
• Výroba – technická příprava výroby
• Řízení výroby
• Mzdy
• Výkazy a reporty