Na kvalitní personalisty nebo dobře fungující HR oddělení jsou dnes kladeny čím dále větší nároky. Jsou zpravidla prvními, s kým se uchazeč o místo setkává. Dle vystupování i profesionálního chování si dělá obrázek o celé firmě, a na základě následné péče, motivace a rozvoji ze strany personalisty rozhoduje, zda ve firmě zůstává či s koncem zkušební doby nespokojeně odchází.
Platí, že HR oddělení musí řešit mnoho individuálních situací, kde je vždy více možností
a záleží na vztazích, kontextu a kultuře, jak se postarají o výsledek. Navíc jejich pozice vyžaduje různorodé znalosti z oblasti řízení, práva, komunikace, financí až po psychologii.
Z původních, hlavně administrativně zaměřených personalistů, se postupem času stávají partneři manažerů, kteří spolupracují na správném sestavení týmu.
Ne nadarmo platí, že personalisté ve firmách pracují s nejdůležitějším kapitálem firmy.
Firemní personalistice je nutné věnovat maximální pozornost. Přestože se starají doslova
o životní cyklus zaměstnance ve firmě, mají také možnost si některé úkony ulehčit a automatizovat.
Modul Mzdy a personalistika zahrnuje čtyři agendy v podobě personalistiky, docházky, mezd a personálních dokumentů.
Obsahuje agendy spojené s výběrovým řízením a uchazeči o zaměstnání a umožňuje přenos informací na kartu pracovníka v případě přijetí uchazeče. Sleduje a eviduje školení, lékařské kontrolu jsou-li pro profesi nezbytné.
Eviduje volná pracovní místa a výběrová řízení, která v souvislosti s nimi běží, podporuje správu životopisů dle legislativních požadavků a také umožňuje implementaci vlastní metodiky. Samozřejmostí jsou evidence a záznamy z pohovorů uchazečů o zaměstnání, podporuje jejich vyhodnocení prostřednictvím strukturovaných otázek při přijímacím pohovoru a v neposlední řadě je agenda napojena na personální servery (jobs.cz, sprace.cz, jobpilot.cz a další) pro zadávání inzerátů.
Agenda Personalistika ERP HELIOS je tak především propojená s náborem a nástupem zaměstnance.
Agenda mzdy je plně v souladu s aktuální mzdovou legislativou. Je provázána s exekučním i insolvenčním rejstříkem, vede komunikaci s portály veřejné správy, ČSSZ a v rámci ERP HELIOS pracuje s daty z docházkového a personálního systému.
Nabízí tak automatizovanou správu odvodů a přípravy výplatních pásek, ale také umožňuje automatickou tvorbu platebních příkazů a zaúčtování případných srážek nebo salda.
Jak už samotný název napovídá vede veškerou evidenci o pracovní době zaměstnance. Připravuje podklady pro odměny, ale nároky na stravné a dovolené. Automatizuje cestovní příkazy a vypočítává diety. Sleduje přesčasy a eviduje podklady pro roční daňové zúčtování. Pracuje s různými úvazkovými modely.
A dále? Zvládá evidenci docházky třeba na otisk prstu, nebo čip, dokáže zaznamenat i homeoffice, protože zaznamenává stavy i na dálku přes síť.
Eviduje statistické údaje o zaměstnancích (věk, vzdělání, pozice atd.) Hodnotí výkonnosti zaměstnanců a plnění stanovených cílů a plánů. Sleduje náklady na zaměstnance a efektivitu vzdělávání, absence, nemocnost, čerpání dovolené. Zároveň vyhodnocuje data z náborů, efektivitu náborů a inzerce, nebo personální agentury. Poskytuje také údaje pro finanční ocenění. Eviduje výplatnice. Připravuje podklady a statistiky pro další vyhodnocování.
Pomáhá s evidencí personálních a mzdových údajů zaměstnance a správou všech jeho dokumentů v procesu výběrového řízení nových uchazečů. Efektivně zpracovává všechny údaje v různých časových intervalech, tak jak zaměstnavatel vyžaduje. Hlídá platnosti smluv, včetně pracovních náplní, informuje o legislativních změnách týkající se zákoníku práce a pracovně zaměstnaneckého práva. Zvládá souběžně zpracovávat různé zaměstnanecké poměry.
Variabilně pracuje s povinnostmi odvodů, i částkami, které jsou osvobozené od daní, zohledňuje nezabavitelné částky i různé mzdové termíny napříč firmou.
Připravuje podklady pro účetní zohlednění. Velmi účinně připomíná personalistům reakce pro uchazeče, či jubilea zaměstnanců.
Celkově usnadňuje a automatizuje rutinní činnosti, které zabírají čas, a dávají personalistovi prostor pro vymýšlení osobních plánů a možnosti se věnovat a naslouchat zaměstnancům, aby byli ve firmě spokojení.
Personalisty zatěžuje administrativa a byrokracie úplně zbytečně. Přitom je tu možnost, jak si práci usnadnit. S ERP HELIOS budou mít personalisté více času se věnovat uchazečům a zaměstnancům než papírování.
A co víc? Oproti docházkovým systémům, ze kterých je nutné docházková data zaměstnanců exportovat do mzdového nebo účetního systému, má ERP HELIOS nespornou výhodu v tom, že se nic nikam neexportuje.
Z potenciálního kandidáta o zaměstnání můžete ihned udělat zaměstnance a přiřadit jej ke konkrétnímu výrobnímu stroji, na němž začnete sledovat vykazování činnosti. Prostě s jednou evidencí původně uchazeče, se kterou pracují personalisté, může výrobní ředitel ihned sledovat jeho práci a výrobky, které vyrobí a kam jsou vyexpedovány i kolik za ně firma utržila.
WIMEX, to je významný výrobce, největší dovozce a distributor jednorázového nádobí, obalů, spotřební hygieny a dekorací pro stolování, zejména pro oblast gastronomie. Zde působí zkušený manažer, zakladatel a také jednatel společnosti Radek Machula, se kterým jsme hovořili o výhodách a vůbec fungování Gatema WMS.
Při řízení společnosti se třemi pobočkami v zahraničí, která více než 25 let zásobuje velkoobchodní partnery po celé Evropě z centrálního skladu v Náchodě o velikosti 45 000 m2, s přibližně 160 zaměstnanci a denní expedicí 500 palet obchodním partnerům, bylo určitě potřebné najít skladový systém, který by přehledně řídil veškeré skladové pohyby.
Spustili jsme ho v červenci 2020 s tím, že tomu od roku 2019 předcházela poměrně intenzivní jednání.
V roce 2020 začal zkušební provoz a plný provoz najel od prosince 2020.
To byla stěžejní otázka. V logistice máme 60 kmenových zaměstnanců plus cca 10 brigádníků. Každý se musel individuálně zaučit, muselo proběhnout odzkoušení, že systému rozumí a že ho každý ovládá. Zaměstnanců naší logistiky a jejich práce si osobně velmi vážím, bez toho bychom u nás nebyli schopni žádným způsobem fungovat. Jsou to zaměstnanci, kteří mají výborné schopnosti, ale mají i určité limity. Jsou tam lidé i důchodového věku, kteří měli základní odstup od všeho, co se týká IT problematiky.
I s těmi bylo potřeba detailně pracovat, a to se nám také podařilo. Dnes už nikdo z nich nechce zpátky „tužku a papír“.
Našli se samozřejmě i zarytí odpůrci, kteří nechtěli systém WMS přijmout. Bojovali jsme s mýty o tom, jak je to nedokonalé a složité. Úmyslně jsem v době implementace k tomu moc detailních informací neposkytoval, přesto tam nějaké šumy a spekulace vznikly. Dnes už by se ale nikdo, včetně všech odpůrců, nechtěl vrátit do té dinosauří doby s tužkou a papírem.
Naši zaměstnanci musí dobře znát náš systém, musí si stále udržovat spoustu znalostí, což nám také vytváří konkurenční výhodu v našich službách zákazníkům. Velký rozdíl po zavedení WMS byl například právě v době potřebné k zaučení nového zaměstnance. Tzn., v případě starého způsobu - papírové výdejky, tam plné zaučení trvalo cca 1,5 měsíce včetně poměrně složitých a pracných kontrol, abychom eliminovali případné chyby. Dnes se doba zaučení nového zaměstnance logistiky zkrátila na cca jeden týden.
Vždy jsme se snažili a stále se snažíme o stabilní kolektiv s dlouhodobou spoluprací. Byla tu ale určitá obava, pokud by nám odešlo větší množství lidí v krátkém čase, jak rychle najít a zaškolit zaměstnance nové. Díky systému WMS se zaškolování nebojíme. Nový člověk tak bývá zaškolený velmi rychle.
Jednoznačně to zefektivnilo veškeré logistické procesy. Zlepšilo funkce, které logistika má a musí mít. Velké přínosy v controlingu, jsme schopni procesy jednoduše kontrolovat. Máme přehledy o denní operativě, jak se každý den vyvíjí, jak rychle jsou zpracovávány jednotlivé objednávky, příjemky, výdejky, i jak zaměstnanci efektivně využívají pracovní dobu. Strávili jsme dlouhou dobu základní analýzou.
Bylo to v době, kdy jsem ještě neměl úplnou představu, a ještě jsem nepronikl do všech možností WMSka. Byl jsem rád, když lidé z Gatemy přišli s možnými návrhy, jak WMS rozšířit, takže jsme dělali spoustu dovývojů, což nám pomohlo zajistit další návazné a potřebné funkce, které nás zprvu vůbec nenapadly.
Žádné negativum nevidím. Odradil by mě laxní přístup k řešení nově vzniklých problémů, ale to se naštěstí nestalo. Problém by byl, pokud bychom neměli správnou odezvu na naše požadavky ze strany Gatemy, stejně tak i od našich zaměstnanců, jako koncových uživatelů. Naopak. Systém WMS se promítl do procesů napříč naší společností, nezasahuje čistě jen do skladové logistiky, nýbrž je úzce provázán s prací a procesy v kancelářích-objednávky, reklamace atd., systém WMS také naše procesy „narovnal“, což byl také jeden z cílů. Spolupráce s Patrickem Jirglem (vedoucí oddělení integračních řešení), Milanem Žáčkem (vedoucí vývoje HELIOS iNuvio) běží na skvělé úrovni. Na naší straně je to kolega Jan Pícha, se kterým jsme u nás celý systém WMS nastavovali a který je velmi schopným specialistou na náš informační systém Helios iNuvio a proto jsme byli schopni si mnohé úpravy udělat i sami.
HELIOS máme od roku 2008. WMS jsme pořizovali až 2019. Náš systém papírových výdejek plnil dlouhou dobu naše potřeby. I přes vysoký podíl lidského faktoru, který způsoboval chybovost nám systém papírových výdejek vyhovoval. Postupem času, jak naše společnost rostla, problémů přibývalo, jednak interních, ale, a to bylo závažnější, i ze strany zákazníků a postupně jsme zjistili, že už nejsme schopni starý systém dál rozvíjet a nepomáhá nám, nýbrž nás brzdí. Náš každoroční růst byl průměrně 10–12 %, což je poměrně vražedné tempo, a každodenní nároky na tok zboží našimi sklady plus logistika, mě dovedla k myšlence, že s tím musíme něco rychle udělat, abychom problémy dál nekumulovali, a naopak se posouvali dál, sledovali trendy moderní logistiky s využitím nových digitálních technologií a SW.
Systém papírové výdejky vytvářel značný prostor pro improvizace, které byly běžné a zákazníci na to byli zvyklí. Tzn. například zákazník si po finalizaci jeho původní objednávky doobjednal ještě jedno balení párátek. Skladník musel pro toto jedno balení jít půl kilometru do skladu a zpět, stálo nás to cca patnáct minut času za balení, které stojí „3,50Kč“, pak toto balení musel přidat na již hotovou původní paletu, znovu paletu zabalit atd. Zákazník byl velmi spokojený, ale nikdo v té době v tomto smyslu moc neřešil vlastní efektivitu. Služby směrem k zákazníkovi byly na prvním místě.
Systém WMS toto změnil - narovnal, což bylo jedním z cílů – zlepšit efektivitu procesů při co možná největším zachování všech dosavadních služeb a možností pro zákazníka. Bylo tedy nutné, aby náš marketing na tuto změnu zákazníky připravil. Vysvětlili jsme zákazníkům, že některé možnosti sice zaniknou, ale hlavní přidaná hodnota bude v kvalitě a rapidním snížení počtu reklamací, což se nám také podařilo. Zákazníci začali vidět, že se kvalita mnohonásobně zvýšila. Navíc jsme schopni naše zboží zákazníkům dodávat následující pracovní den od objednání a to každý den.
Firem, které podobný systém nabízí je celá řada. Já jsem s myšlenkou o pořízení WMS koketoval od roku 2015, ale stále byly prioritnější záležitosti k řešení. Bylo jasné, že to bude obnášet nemalý balík peněz, proto se to stále odsouvalo a odsouvalo. Počátkem roku 2016 se ale začala vytvářet detailnější vize a padlo rozhodnutí o konečném přechodu na WMS. Poptal jsem více firem. Od všech jsem si nechal odprezentovat nabídku. V momentě, kdy přijel Patrick Jirgl a odprezentoval Gatemu, tak jsem věděl, že to je to pravé. Vůbec ne, že by to bylo osobou Patricka Jirgla, ale tím, že Gatema je s Assecem tak dobře propojená, že systém WMS se systémem HELIOS do sebe tak dobře zapadá. Všechny ostatní návrhy byly složitější, například, data bychom museli mít někde externě, tam by je „někdo“ spravoval, pak je posílal zase zpátky atd., takže Gatema v tomto vyhrála.
Po otevření hranic po roce 1989 jsme cestovali do Německa a tam jsme v restauracích viděli různé ozdoby a drobnosti do gastronomie, zkusili jsme koupit první tašku „brček“, přijeli jsme s tím do Česka do první restaurace, kde nám řekli: „Bereme všechno a příště dovezte víc.“ A takhle se to začínalo postupně nabalovat. Je jasné, že na tyto věci u nás po revoluci nebyla naše gastronomie zvyklá. To, že u jídla nebyl ubrousek, to nikdo neřešil, a že někdo dostal do poháru nějaký rozlišovač, nějaký deštníček na zmrzlinu nebo jinou ozdobu, to bylo hlavně pro děti a na někoho to mohlo působit jako „kravina“, ale myslím si, že dnešní gastronomie obecně, už bez těchto věcí nemůže fungovat, ať je krize jakákoliv.
V době Covidu klesl náš obrat o cca 50 %. Portfolio se razantně změnilo a my jsme museli pružně reagovat. Systém take away výdejů jsme ale byli schopni plně zajistit a podpořili jsme tak restaurace, aby mohly provozovat výdej svých produktů z okýnek i v době největší krize a na to jsme pyšní. Různě se zdražuje. Slyšíme různé negativní prognózy, které by mohly lidi uzemnit doma, což se neděje, zaplať pánbůh. A když si lidé jdou někam do restaurace posedět, naše zboží je zde naprostou samozřejmostí a myslím si, že bez toho to dnes již nejde. Takováto vybavení v gastronomii všichni považujeme za určitý běžný životní standard. V našem sortimentu jsou nosné produkty a pak ty doplňkové. Takže pokud si u nás zákazník objedná nějaký hlavní produkt, většinou k tomu objedná i ten doplňkový. Konkurenci máme, ale my jsme, troufám si tvrdit, leadři v oboru, poněvadž náš sortiment je komplexní. Zákazník u nás koupí skutečně všechno.
Začátky Wimexu byly takové, v Čechách jsme byli, můj táta, já a druhá rodina byla v Německu.
Takto to začínalo, pak jeden, dva zaměstnanci. Zboží jsme balili doma, já jsem jezdil na poštu s balíky. Pak jsme měli dvě výstavy v Brně, kde jsme vystavovali na výstavě Inteco-Arbien, která dnes již neexistuje. V regionální tiskárně nám udělali první reklamní letáky. Výstavy nám pomohly v dalším rozvoji, získali jsme poměrně hodně nových zákazníků. V dnešním sídle firmy jsme byli ze začátku v nájmu. Nebyly to primárně skladové prostory, nýbrž bývalá textilní továrna. Tehdy měla jiného majitele. Postupně jsme zjišťovali, že nám pronajatý prostor nestačí, tak jsme si pronajali další. Pak přišla krize realitního trhu a naskytla se zajímavá možnost koupě celého areálu za dobrou cenu. Byla tam ale řada problémů. Do některých hal zatékalo, byly značně zchátralé apod. Postupně jsme začali s opravami, pak jsme začali nepotřebné prostory pronajímat, protože jsme všechny prostory nepotřebovali, ale jak jsme dále rostli a expandovali, postupně jsme nájemní smlouvy vypovídali, a dnes jsme už v celém objektu. V současné době nám už ale bohužel těch 45 tisíc m2 nestačí, takže příští rok plánujeme stavbu nové haly, tak zvaně „na zelené louce“ . Proto máme nyní ještě externí sklady, cca 8 km od nás, v Jiráskově Hronově. Koupili jsme menší nákladní automobil, 20 paletový, a s ním každý den převážíme zboží. Co se nám nevejde na hlavní sklad převezeme do externího, a naopak z externího doplňujeme zpátky na hlavní. Takto optimalizujeme celkový tok zboží.
Takže takhle si tady ve Wimexu žijeme...
Více než čtvrt století vyrábí Gatema PCB desky plošných spojů (DPS) pro přední společnosti z celé Evropy a stala se klíčovou entitou skupiny Gatema Holding, která vyrábí DPS pro cca 800 společností v patnácti zemích Evropy – a to včetně největších distributorů v oboru.
Výroba každé desky je čistě zakázkový typ výroby a každá výrobní zakázka je specifická a odráží požadavky zákazníka nejen na kvalitu, ale především na rychlost dodávky.
Modul Výroba ERP HELIOS zpřesnil sledování výroby, a to ihned od počátku jeho používání. Hodně tomu přispěl objednávkový konfigurátor, který zákazníci Gatemy PCB vyžívají na webových stránkách firmy pro zadávání poptávek a objednávek. Konfigurátor je přímo propojen do ERP HELIOS.
Postupnou optimalizací výrobních procesů za pomoci ERP HELIOS došlo k výraznému zkrácení průběžné doby výroby desek plošných spojů a tím ke zrychlení dodací doby směrem k zákazníkům. Díky implementaci MES Reva mají operátoři výroby přesný přehled o stavu zakázky.
Implementace probíhala za plného výrobního provozu a byla velmi rychlá a úspěšná. Nyní v ERP HELIOS současně pracuje 90 uživatelů Gatema PCB.
„Výrazné zrychlení průběžné doby se nám podařilo realizovat i díky automatizaci při zadávání výrobních dat v přípravě výroby a odstranění ručních přepisů výrobních postupů pro výrobní operátory. Zákazník v dnešní době klade velký důraz na kvalitu výrobku, jeho čistotu, mechanickou kvalitu, ale zároveň požaduje velmi rychlé dodání výrobku. To vše se nám podařilo realizovat díky implementaci ERP HELIOS.“ uvádí Radim Vítek, vedoucí výroby desek plošných spojů.
„Každá objednávka desek od zákazníka je jedinečná, díky konfigurátoru dochází ke zpřesnění požadavků parametrů na desku. Konfigurace se automatizovaně načte do ERP HELIOS a workflow zajistí zaslání informace na oddělení přípravy dat. Zkracuje se doba celého procesu zadávání dat do ERP. Dále odpadá složitost kontroly na přípravu dat v TPV a tvorba výrobního postupu, protože tyhle kroky jsou v ERP HELIOS uložené a automatizované. Rozhodně nehrozí, že se někdo při přepisu požadavků parametrů zákazníka splete a také se nemusí párovat data od zákazníků s parametry pro výrobu. Vše je automatizováno v modulu Výroba“, upřesňuje Petr Vařeka, vedoucí implementačního týmu ERP HELIOS.
Při samotné výrobě DPS (desek plošných spojů) na dílně dochází díky modulu Výroba k automatizovanému načtení programu pro řízení technologické linky nebo stroje (vrtačky, lisu, frézy nebo CNC). Přímo na dílně výrobní operátor následně potvrdí odvedení práce a výroby načtením čárového kódu dané operace a tato informace se přenese do modulu Výroba. Na každé zakázce je přesná informace o zahájení a ukončení operace postupu. Na odvádění práce se váže i materiálové plánování a výdeje materiálu do výroby.
„Například proces vrtání desek plošných spojů: způsob vrtání, zahloubení, konkrétní místa pro vrtání i hloubka vrtů jsou zanesené ve výrobním postupu pod konkrétním kódem. Modul Výroba nabídne stroji program uložený na síti s postupem vrtání. Operátorovi stačí potvrzením na stroji schválit program. Nedochází tak z prodlevám, protože modul Výroba postupuje podle pracovního návodu výrobních operaci na další pracovní místo“, vysvětluje Vařeka.
ERP HELIOS tedy přesně sleduje a eviduje v jaké fázi výrobního procesu se daná deska nachází, což výrazně zrychluje orientaci o stavu zakázky ve výrobě.
„Dokázali jsme zefektivnit přípravu dat pro výrobu na minimum. Pokud přichází objednávka od zákazníka se správně zadanými daty, v HELIOSu vidíme jednotlivé postupy zpracování jako je vrtání, frézování, kontrolu motivu, sekci masky a tak dále. Pokud HELIOS ani technik na přípravě výroby nenahlásí žádné omezení, tak může jít deska za pár minut skutečně do výroby. Svůj čas potřebuje na přípravu chemie, svůj čas fyzika, něco samozřejmě spadne do procesování celé zakázky. Ale už dokážeme kvalitní desku vyrobit přibližně za 14 hodin, což dříve bez HELIOSu čítalo 10–14 dnů,“ říká Václav Ambrož, vedoucí oddělení technické přípravy.
„Velkou výhodou HELIOSu je možnost jeho přizpůsobení potřebám výrobní firmy. Pro Gatemu PCB je modul Výroba v mnoha místech naprogramován na míru. To je velká výhoda a umožňuje postupné další vylepšování HELIOSu “, upřesnil Jiří Měřínský, vedoucí vývoje HELIOSu.
Následně vyjmenovává hlavní specifika řešení pro výrobu desek:
Postupné navyšování počtu zakázek ve výrobě a také rozšiřování počtu technologií výroby vedlo vedení firmy k rozhodnutí implementovat ERP HELIOS. Celkově neudržitelný stav s ručním sledováním výroby se vedení společnosti rozhodlo řešit v roce 2000. Implementace ERP HELIOS proběhla velmi rychle a bez odstávky provozu.
Kompletní implementaci včetně současné podpory provozu ERP HELIOS řeší společnost GATEMA IT, patřící do stejného holdingu jako firma GATEMA PCB.
Rádi vám o něm povíme více. A nejen to, představíme vám ho i v praxi.
Tak nejlépe pochopíte reálné přínosy pro vlastní výrobní procesy.
Gatema PCB a.s. roste a vyvíjí se od roku 1994. Začínalo se ve dvou a dnes v Boskovicích, a dále na pobočkách Kubatronik v Německu a Katema Tec v Rakousku pracuje 130 lidí a společně tvoří roční obrat cca 300 milionů Kč.
Výroba prototypových DPS začala původně na Cejlu odkoupením části technologií od podniku Prototypa Brno. V roce 1997 se firma stěhuje do Boskovic, kde kupuje výrobní areál na ulici Havlíčkova o rozloze cca 10 000 m2. Díky vývoji se do produktového portfolia dostávají i vícevrstvé DPS a HDI DPS s mikrootvory 0,1 mm a pohřbenými otvory 0,2 mm, 8.KT.
V roce 2013 byla dokončena stavba nové výrobní haly na zelené louce v novém areálu v Boskovicích o rozloze 20 000 m2,kam se přesunula kompletní výroba DPS.
O sedm let později dochází k akvizice německého výrobce DPS Kubatronik Leiterplatten GmbH a založení pobočky Katema Tec v Rakousku. Zároveň se výroba rozšiřuje o výrobu flexibilních a rigid-flex desek, 9.KT, IPC class 3.
Průmyslová výroba se dnes neobejde bez podnikového informačního systému ERP. Systém typu ERP usnadní nejen digitalizaci podniku, ale též se výrazně přiblíží trendu Průmyslu 4.0 a zjednoduší práci díky automatizaci opakujících se činností. A když nejnovější produkt HELIOS Nephrite nabízí rovnou novou vylepšenou agendu Výroba? Právě ta posune vaše výrobní procesy na daleko vyšší úroveň.
Digitalizace průmyslu postupuje v posledních letech závratným tempem a firmy, které chtějí uspět v boji s konkurencí i v následujícím období, musí neustále zavádět nejmodernější přístupy.
Cílem modulu Výroba ERP HELIOS Nephrite je podporovat ideály Průmyslu 4.0 a přináší firmám plné digitální propojení všech úrovní výrobního procesu — od vývoje výrobku, přes výrobní procesy až po expedici. Samozřejmostí je podpora a automatizace opakujících se činnosti v logistice.
Modul Výroba ERP HELIOS Nephrite je velkou přidanou hodnotou pro výrobní firmu, což potvrzují podniky, které ERP HELIOS používají.
ERP systémy řídí a integrují veškeré činnosti ve firmě, jako jsou finance a účetnictví, personalistika nebo marketing a prodej. Hlavním přínosem ERP je sjednocená celopodniková databáze. Zvyšuje se efektivita fungování podniku a tím dochází k úspoře nákladů. V momentě, kdy ERP zvládá řídit i výrobní procesy a automatizuje rutinní činnost, stává se nesporným pomocníkem a partnerem všech výrobních firem.
Pokud vyrábíte nějaký výrobek, víte, že nároky na firemní informační systémy jsou stále vyšší. Modul Výroba ERP HELIOS Nephrite vám se vším ve vaší firmě pomůže. Z těch zásadních procesů vám pomůže s plánováním výroby, technické přípravě podkladů, podporuje výpočty a sledování výrobních nákladů, eviduje veškeré výrobní kroky, dokáže přehledně naplánovat materiálové i kapacitní požadavky na výrobu a zaznamenávat změny. Také vyhodnocuje přínosy ve srovnání s původními kalkulacemi. Díky integrovanému řešení sběru dat ze strojů (MES) dokáže ERP využívat přesná data o aktuálním stavu výrobku na dílně. ERP není jen místo, kde se data o výrobě shromažďují, ale jsou využívána pro další návazné moduly.
ERP HELIOS Nephrite bude mít své trvalé místo i ve vaší výrobě.
Plně integrované Business Intelligence a další inteligentní automatizované nástroje, které uplatňují strojové učení, pomáhají eliminovat chyby způsobené lidským faktorem. Hlídají zdroje při plánování a pomáhají dílčím činnostem výroby. Veškerá dokumentace je uložena v elektronické podobě v ERP HELIOS, je propojena s modulem výroba a uživatel má ihned přístup k dokumentaci a zobrazí si požadovaný dokument přímo na svém mobilním zařízení na pracovišti. Tím je také zaručeno, že jakákoliv změna v dokumentaci se ihned dostává přímo na pracoviště k obsluze stroje. Velkým přínosem pro uživatele je rychlé zapracování požadovaných změn do výroby, úprava vyráběného množství, nebo rychlá reakce na změny požadavků od zákazníka v průběhu výroby.
Systém reaguje pružně na neočekávané situace v podobě odstávky stroje, realizace urgentní zakázky s vyšší prioritou, nebo nedostatku lidských kapacit např. z důvodu vyšší nemocnosti.
ERP HELIOS Nephrite velmi ulehčuje a urychluje práci uživatelům. Managerům poskytuje dostatek informací pro jejich rozhodování a v případě potřeby i dostatečně dopředu upozorňuje na možná úzká místa ve výrobě. Díky automatizaci procesů a workflow ušetří a zastane práci několika zaměstnanců. Zrychlí komunikaci změn směrem k operátorům výroby, a tím umožní rychle reagovat na požadované změny ze strany zákazníka a zkracuje se zároveň průběžné doby výroby.
Velkým přínosem pro majitele a management firmy je, že ERP HELIOS dokáže předvídat, učit se a využít data ve prospěch podniku. Neustálý rozvoj ERP HELIOS je každý den konfrontován přímo s praxí. V současné době používá ERP HELIOS více než 400 firem, které dávají zpětnou vazbu a reference o jeho správném fungování. Díky jejich zkušenostem a potřebám je současný ERP HELIOS Nephrite vhodný a přizpůsobitelný mnoha výrobním oborům. Oblastí výroby, kde se v současnosti používá nejvíce je automotive, odpadové hospodářství, plastikařina, výroba nábytku, strojní výroba, ale i v segmentu opravy a údržby nákladních nebo železničních vozů. Zajímavou oblastí zakázkové výroby je i například výroba desek plošných spojů (PCB), kde zákazník klade velké nároky na rychlost dodání a kvalitu výrobku.
Modul Výroba HELIOSu Nephrite je vhodný pro střední a velké firmy. Pro ty, které realizují kusovou, ale i sériovou výrobu. Modul podporuje komplexní algoritmus logisticko-výrobního plánování – materiálového anonymního plánování (MRP), kapacitního plánování (MRP II) a pokročilé plánování (APS).
Dílenské plánování je podpůrným nástrojem komplexního plánovacího procesu a přináší plánovači vizualizaci celého výrobního plánu. Plánovací proces automatizovaně doporučí a navrhne optimální rozvrh práce na stroje a pracoviště, plánovač následně řeší případné ruční korekce plánu. Prioritou rozvrhování jsou dodací termíny zákazníka, na jejich základě plánovací proces rozvrhne výrobní operace na konkrétní termíny a pro dílnu je automatizovaně tvořena fronta práce. Velkou předností ERP HELIOS je vizualizace celého výrobního plánu.
Součástí plánování výroby je vlastní plánovací proces, který využívá algoritmy APS řešení, kombinaci zpětného a dopředného plánování, optimalizaci výrobních a mezioperačních časů a řazení výrobních dávek na jednotlivých pracovištích. Stejně tak umožňuje sledování stavu nedokončené výroby, na základě skutečných výrobních nákladů a jejich automatizovanému účtování pomocí kumulovaných dokladů a předpisů účetních kontací.
Modul Výroba zvládne vytvářet více technologických postupů s ohledem na různé výrobní procesy, alternativní materiály v konstrukční rozpisce, rychlý proces schvalování změn pomocí workflow.
Obchod a nákup používá integrovaný nástroj EDI pro komunikaci se zákazníkem a dodavateli.
Evidence výroby probíhá prostřednictvím čárových kódů, dotykového displeje tabletu či telefonu nebo čtečky a poskytuje detailní přehled o rozpracovanosti v každé fázi výrobního procesu a reálném čase.
Manager výroby má díky propracovanému nabídkovému řízení už v obchodní fázi konkrétní informace o tom, co se ve výrobě chystá a jaké to má dopady na plán výroby. ERP HELIOS automatizovaně identifikuje úzká místa výroby a manager má možnost rychleji reagovat a řešit problémy s předstihem. Kalkulace výroby jsou evidovány v reálném čase a ve skutečných nákladech, je tak možné v čase a s předstihem řešit jejich případné překročení proti plánovaným. Cílem je snáze odhalit místa s překročenými náklady a řešit jejich optimalizaci, která povede ke snížení nákladů.
Agenda Výroba systému HELIOS dokáže snížit chybovost výroby a maximálně zefektivnit odvádění většiny operací s využitím Gatema MES nástrojů. Automatizuje rutinní práci uživatelům a dělníkům ve výrobě a managerům usnadňuje rozhodování. Cílem je maximální zefektivnění vašich výrobních procesů.
Vybrat si správný ERP systém není nic jednoduchého. Proces se rozhodně nevyplatí uspěchat, jde o rozhodnutí, které poznamenává firmu v dobrém i špatném na několik let.
Informační systémy ERP jsou dnes vnímány jako samozřejmá součást firemních procesů fungujících automaticky na pozadí. Proto, aby dobře fungovaly, je nutné je nejen dobře nastavit, ale také veškeré procesy optimalizovat pro konkrétní byznys.
Prvotní kroky procesní optimalizace jsou prováděny v rámci analýzy stávajícího stavu firmy.
Taková analýza obsahuje popis dosavadních procesů s uvedením odpovědností vlastníků dílčích činností. Zjišťují se datové a organizační struktury a toky, řeší se také pohyby materiálů napříč firmou. Identifikují se kritické faktory v současných procesních modelech a definují se specifické požadavky konkrétního výrobního odvětví.
Je přínosné, pokud má firma dosavadní procesy zmapované, je však nemožné myslet na všechny faktory rozhodující o veškerém propojení. Proto jsou tu konzultanti implementátora. Mají odbornou úroveň, která je garantována zkušenostmi z předchozích projektů. Znají systém a vědí, co je nezbytné zjistit a zajistit pro bezproblémovou implementaci. Platí, že pokud jsou dobře zmapované dosavadní hlavní procesy, je napůl vyhráno. U všech ostatních procesů se většinou vyplatí přizpůsobit ERP systém tak, aby lépe vyhovoval potřebám byznysu.
Najít správného partnera, který se o zavedení systému ve vaší firmě postará je oříšek. Na místě je opatrnost a pečlivost. Implementátor by stejně jako ERP systém měl být dlouhodobým a spolehlivým partnerem.
S výběrem firmy, do které při implementaci ERP systému vložíte svou důvěru, vám pomohou následující body.
Vyhnete se jevu, který bývá u menších developerů, že k základní odsouhlasené kalkulaci přibývají nečekané aditivní náklady.
Už zmíněné reference mohou být klíčem nejen k výběru ERP systému, ale také jeho implementátora. Vyberte si takovou firmu, která má s ERP systémy dostatek zkušeností a jejíž zákazníci byli natolik spokojení, že investovali svůj čas do poskytnutí důležité reference
Nešetřete na školení. Víte-li, kolik uživatelů a oddělení bude ERP systém využívat, pak žádejte takové množství školení. Určitě bude potřeba, aby implementátoři byli k dispozici po dobu prvních šesti týdnů od spuštění a mohli poskytovat podporu všem uživatelům a řešit případné nedostatky.
Stejně tak, aby proškolili všechna oddělení, která budou s ERP systémem pracovat. Platí totiž, že pokud nejsou zaměstnanci dostatečně školení, nedaří se jim plně využít všech možností nástrojů systému. Pak může nastat situace, kdy namísto využívání nového systému a dojde k návratu k manuálnímu postupu, excelovým tabulkám a papírům a tužkám, které budou opět zdržovat a nezpřehledňovat firemní procesy. Prvotní dostatečné a další podpůrné školení a seznamování s novinkami by mělo být základem pro dobrou spolupráci, kvalitní implementaci ERP systému a uživatelský servis.
Zajímejte se o kompletní portfolio služeb, které potenciální implementátor nabízí. Kromě placených služeb se zaměřte i na ty neplacené. Plusové body můžete přidat třeba za bezplatné představení systému a dále pravidelné školení novinek. ERP systém by měl růst s vaším byznysem a jeho změny by měly být součástí pravidelných školení ERP. Na druhou stranu by se jich měli uživatelé ERP z firem účastnit, aby dokázali vytěžit ze systému maximum.
Hledejte implementátora, který nabízí dodatečné služby. A to nejen v rámci programování a vývoje, ale také v možnostech školení a edukace se systémem.
Pozor si dejte také na to, zda firma školí pouze teoreticky, anebo vás přizve do praktických lekcí. I to totiž vypovídá o kvalitě služeb.
Po implementaci se o vás staráme i nadále, reagujeme na vaše další potřeby i případné změny legislativy a tím zefektivňujeme vaše podnikání.
V Gatema IT nám na spokojenosti klientů záleží. Proto jsme moc rádi, že 89,9 % našich klientů je spokojeno se svým konzultantem a 93 % klientů by nás bez obav doporučilo dalším firmám.
Pak máme řešení v podobě uceleného Průvodce výběrem ERP systému a jeho implementátora, v němž jsou přehledně srovnané všechny rady, kterými byste se měli při výběru ERP řídit. Díky Průvodci od Gatemy si nemusíte rady pamatovat, ale rychle si je osvěžíte, jakmile budete hledat vhodného implementátora.
ERP systémů je na trhu celá řada. Proto je vždy třeba zvážit několik kritérií, která vám pomohou vybrat systém přesně na míru vašim potřebám. Vždy pamatujte na to, že ERP systém může vaší firmě sloužit bez problémů několik let. Během této doby vám ušetří značnou část nákladů v logistice, výrobě, řízení projektů, účetnictví, mobilitě i v řadě dalších procesů. Čím lépe systém vyberete, tím rychleji se vám počáteční investice vrátí zpět. Jak tedy vybírat nejen ERP systém, ale také jeho implementátora?
Dodavatelů nabízejících podnikový software pro evidenci a správu dat je nespočet. V první chvíli si čerpejte zkušenosti u firem z vašeho oboru. Inspiraci však čerpejte výhradně u těch, které jsou svou velikostí podobné vaší firmě. Velké podniky s mnoha odděleními totiž využívají úplně jiné systémy než menší nebo střední společnosti.
Stahujte
Průvodce od Gatemy přináší cenné poznatky, na co se soustředit při výběru systému a co očekávat od implementátora. Přeci jen si nekupujete systém, který za rok vyměníte, ale důležitého parťáka, se kterým posunete vlastní byznys.
Protože víme, že manageři firem stojí před tímto úkolem mnohdy i poprvé a nevědí, co očekávat a na co se připravit, stejně jako na co se ptát a co standardně vyžadovat. Seskupili jsme naše zkušenosti o tom, co firmy na počátku trápí a zajímá, do obsahově bohatého průvodce, který je vám k dispozici.
Jsme přesvědčeni, že dobrého implementátora netvoří pouze dokonalý ERP systém, ale také jeho zkušenosti s implementací včetně možností přizpůsobit ERP systém konkrétním potřebám a procesům ve firmě. V neposlední řadě do celku patří i služby, které provází přípravnou fázi. Do té vnímejte právě čas, kdy ve firmě uzraje myšlenka se posunout o další krok dále a vzniká potřeba automatizace procesních úkolů s možností vyhodnocování, tedy zavést do firmy ERP systém. A právě v tento čas oceníte rádce v podobě našeho Průvodce výběrem ERP systému a jeho implementátora.
Není pouze nutné spoléhat pouze na psanou brožuru s nejčastějšími případy, mohou vyvstat specifické dotazy, na které jsou v Gatemě připravení všichni konzultanti. Nejen, že dokáží poradit po telefonu, ale také ochotně připraví ukázky systémy, které osobně předvedou. A jak již bylo zmíněno, poskytnou také technické podklady pro bezproblémovou implementaci systému, potřebu přizpůsobení ERP systému pro konkrétní firemní procesy nebo vlastní vývoj. Stanou se totiž vašimi osobními průvodci po celou dobu přípravy, implementace systému i následného testování a učení se systémem.
Průvodce výběrem ERP systému a jeho implementátora je odrazovým můstkem při rozhodování, co přinese zavedení ERP systému vašemu byznysu. Stejně jako návod, jak si vybrat správného implementátora, s nímž bude zásadní krok v podnikání hračkou. Neuspěchejte proces výběru. S plánováním, následnou implementací a upozorňováním na detaily vám pak pomohou konzultanti.
Abyste věděli, co žádat, a také na co se soustředit při výběru ERP a vhodného implementátora, připravili jsme pro vás GATEMA Průvodce výběrem ERP systému.
Průvodce výběrem ERP systému a jeho implementátora od Gatemy
Tisknout čárové kódy je možno na všech typech tiskáren. Některé však nejsou ideálním řešením. Jehličkové, inkoustové a laserové tiskárny mohou být teoreticky schopny vytvářet čitelné štítky s čárovým kódem. Ve většině případů však jsou náklady na tisk v porovnání s tiskárnou čárového kódu velmi vysoké. Při tisku je také důležitá snadnost obsluhy, rychlost tisku, kvalita čárových kódů a v neposlední řadě i množství produkovaného odpadu.
Čárový kód je tvořen různou šířkou pruhů, mezer a prázdných zón měřených v setinách či tisícinách milimetrů. Více o tomto tématu zde. Poměry musí být bezpodmínečně dodrženy. Pokud jsou nejsou šířky pruhů přesné, nebo je mezi světlými a tmavými prvky nedostatečný kontrast, nebude čárový kód pro snímače a terminály čitelný.
Proto Vám pro tisk etiket s čárovým kódem doporučujeme tiskárny čárového kódu. Umí vytisknout jeden štítek nebo celou dávku štítků v nejvyšší kvalitě a ostrosti. Velmi dobré kvality lze dosáhnout i volbou tiskové hlavy s vyšším rozlišením (300 dpi).
Vzhledem k tomu, že etikety s čárovým kódem jsou potřebné všude tam, kde jsou produkty vyráběny nebo uchovávány, tiskárny musejí být schopny odolávat náročnějším podmínkám než jen běžnému kancelářskému prostředí.
Při výběru tiskárny čárového kódu je nutno si položit několik otázek, které Vás navedou k výběru správného modelu.
Stolní tiskárny Zebra jsou kompaktní, snadno ovladatelné a nabízejí odolnost, kterou vaše firma vyžaduje pro tisk s nízkým až středním objemem.
Stolní tiskárna Zebra ZD421 – nejoblíbenější model!
Mobilní tiskárny Zebra zvyšují produktivitu a přesnost zaměstnanců tím, že umožňují přenosný tisk štítků s čárovými kódy, účtenkami a štítky RFID v místě aplikace.
Mobilní tiskárna Zebra ZQ620
Průmyslové tiskárny jsou určeny pro náročná prostředí. Díky robustní odolnosti a přizpůsobivosti jsou uživatelsky přívětivými tiskárnami štítků s čárovými kódy, které jsou navrženy tak, aby spolehlivě pracovaly 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Průmyslová tiskárna Zebra ZT230 pro větší objem tisku v plastovém provedení do méně náročných provozů
Průmyslová tiskárna Zebra ZT411 pro větší objem tisku v kovovém provedení do náročnějších provozů
Komunikaci mezi soustavou terminálů ETH a systémem HELIOS iNuvio zajišťuje řídící software Gatema MES.
MES neboli Manufacturing Execution System (MES) od Gatema IT představuje integrační řešení pro informační ERP systém HELIOS. Díky Gatema MES dochází k efektivnímu propojení informačního systému a jednotlivých technologických zařízení ve výrobě.
Pro sběr dat z výroby existuje celá řada technologií. Jsou jimi stacionární terminály ETH, mobilní terminály, dále technologie čárových, QR anebo jiných kódů a sběr dat z výrobních linek.
Stacionární terminál je zařízení, které je připojeno do ethernetové sítě. Komunikátor ETH, je nainstalován zpravidla na serveru. Terminál ETH obsahuje i sériový port, přes který je možné propojení přímo se strojem. Tyto terminály dokáží sbírat nejen výrobní data, ale pokud je připojen snímač čárových kódů, pak dokáží číst čárové a další kódy. Součástí terminálu může být i RFID snímač bezkontaktních čipových karet, ten slouží k identifikaci zaměstnance pomocí karty nebo čipu z docházkového systému. K terminálům ETH lze dodat Wifi klient a celkově je možné jej parametrizovat tak, aby způsob dotazů a kontrol v terminálech přesně odpovídal Vašim požadavkům.
Systém má k dispozici moduly pro technickou přípravu, řízení a pokročilé plánování výroby, kterého je dosaženo přímým sběrem informací z jednotlivých strojů.
Zahájení operace: identifikace zaměstnance, kód operace, uloží se čas. Ukončení operace: identifikace zaměstnance, kód operace, počet shodných a neshodných kusů, vypočte se celkový čas.
je jednoduchý systém pro evidenci výroby pro firmy využívající ERP HELIOS. Celý systém je provozován na jednoúčelových pevných terminálech ETH pomocí papírových průvodek výrobou. Kromě základní funkcionality zaevidování provedené operace může pracovat i v režimu zahájení či ukončení operace a také měřit pracovní čas. Gatema MES ETH dokáže také automaticky generovat výdejky materiálu dle kusovníku a příjemky hotových výrobků či polotovarů. Největší přidanou hodnotou tohoto řešení je právě jednoduchost a rychlost obsluhy. Celá evidence probíhá v několika jednoduchých krocích od přihlášení pracovníka k terminálu pomocí čipu nebo čárového kódu přes zahájení výrobní operace načtením čárového kódu z průvodky až po její ukončení.
V praxi je časté nastavení vlastního metodického postupu odváděcích kroků a také personalizace vzhledu podle druhu výroby nebo i konkrétního výrobku. Mění se jak zadávané parametry, tak i zobrazované informace z řízení výroby systému HELIOS. Další funkcionalitou Gatema MES může být například odpis materiálu, evidence zmetků, důvod zmetku apod. Výrobní operace jsou obvykle odváděné průběžně, počty kusů se neevidují do papírové průvodky, ale jsou evidované přímo na obrazovce a čas se měří automaticky.
Hlavním přínosem evidence výrobních operací je přehled skutečné potřeby času k realizaci výrobní operace nebo následně i celého výrobku či zakázky. Pořízená data mohou sloužit jako podklad ke zpětnému finančnímu vyhodnocení plánované a reálné výroby, optimalizaci výrobních norem anebo postupů. V systému je možné následně vyhodnotit efektivitu jednotlivých strojů nebo zaměstnanců s přímou provázaností do dalších funkcionalit systému HELIOS, například Mzdy nebo Controlling.
Pak shlédněte záznam webináře, na kterém vedoucí integračního řešení Gatemy IT
představuje MES ze všech pohledů.
Proti modulům Výroba, které jsou součástí ERP, jsou systémy MES více propracovány a obsahují propojení s jednotlivými stroji. Přináší do řízení výroby informace o detailní činnosti jednotlivých strojů, opotřebení nástrojů a umožňují detailněji plánovat výrobu i z pohledu, co se stane, když se začne opotřebovávat tento nástroj a kdy je optimální ho vyměnit. Tyto informace pozitivně ovlivňují také kvalitu výrobků.
Ptejte se na vše, co Vás k tématu zajímá. Naši konzultanti Vám rádi poradí a sdělí vše potřebné.
Workshop HELIOS Nephrite pro slovenské uživatele a zákazníky HELIOS v oblasti informačních systémů a ERP se v půlce května uskutečnil v Rájeckých Teplicích.
Akci ve dnech 12.- 13. 5. 2022 pořádala společnost d2B s.r.o., patřící do holdingové skupiny Gatema, společně se slovenskými partnery INTELSOFT EAST s.r.o. a JMS – solid trade s.r.o. Dvoudenní konferenci zaštítila leasingová společnost GRENKELEASING s. r. o., za odborného dozoru Asseco Solution.
Hlavním tématem worshopu byly novinky informačního systému HELIOS Nephrite a související migrace HELIOS Green na HELIOS Nephrite. Z odborných přednášek došlo k představení řešení TASKUP firmy d2B, které umožňuje přístup k WorkFlow úlohám v HELIOSu a to přímo z mobilního telefonu. Novinkou společnosti bylo vytěžování firemních dokladů, kdy není nutné cokoli z faktury „ručně“ přepisovat do systému, ale fakturu stačí naskenovat a přepis, včetně začlenění do HELIOSU, za vás udělá umělá inteligence. K dané inovaci bylo prezentováno také edukační video názorně představující novou funkcionalitu1.
Konference v prostorách Wellness Hotel Diplomat se zúčastnili zástupci odpadových, vodohospodářských a mediálních společností, kteří se dozvěděli mnoho zajímavých informací o informačním systému HELIOS Nephrite. Zároveň došlo na výměnu zkušeností se systémem, a vůbec na přátelské mezifiremní setkání po dlouhé covidové pauze.
ad. 1
edukační video názorně představující načítání a vytěžování dokladů