Možná tu situaci znáte. Někdy v prvních deseti letech nového milénia si vaše firma pořídila informační systém. Vsadila-li na dobré řešení, usnadnilo jí to práci a získala lepší přehled o svém účetnictví, financích nebo dalších firemních procesech. Jenže doba se několikrát zrychlila. Internet je běžnou věcí, dnešní technologie jsou na hony vzdáleny těm deset let starým. Digitalizace nebo automatizace není nadstandard, ale základ budoucího přežití společnosti. A řešení, které ještě před pěti lety dokázalo plně pokrývat firemní potřeby, najednou není připraveno vyřešit současné úkoly.
Podobný příběh se odehrál také ve společnosti AWAC s.r.o., která se již třicet let zabývá dělením materiálů vysokotlakým vodním paprskem a dodávkami CNC dělicích stojů. S příchodem nových zakázek přicházely nové a nové požadavky na interní procesy – zejména v oblasti správy skladů a logistiky, ale také ve výrobě či servisu. Navíc management společnosti neměl k dispozici všechny potřebné přehledy. Firma dlouhé roky využívala hlavně účetní systém, ale najednou zjistila, že není schopna růst tak, jak by si přála. A že jí výrazně chybí profesionální ERP systém.
Proto přišla základní otázka: pokračovat se stávajícím účetním systémem a snažit se v jeho prospěch ohýbat další programy a aplikace; nebo začít na „zelené louce“ a pokrýt všechny současné a budoucí potřeby? Nakonec se v AWAC rozhodli pro variantu dvě a vsadili na řešení HELIOS Orange, který dokáže nahradit nejen oblast účetnictví, ale i veškerou zbývající agendu.
Jenže scénář samozřejmě není tak jednoduchý, jak se na první pohled může zdát. Pokud jste se ocitli na limitu informačního systému, dost pravděpodobně jste se ocitli také na určité křižovatce v rámci vašich úvah o firmě. A změna vám dá šanci objevit nové obzory, jen jde většinou ruku v ruce s celkovou strategií firmy. „V případě AWACu skutečně šlo mnohdy o vytváření zcela nových procesů a došlo i ke změnám na některých pozicích ve společnosti,“ říká Pavel Pulec, ředitel společnosti Gatema IT, která implementaci řešení HELIOS Orange realizovala. Nový informační systém pak kromě kompletního účetnictví a správy majetku pokryl i manažerské účetnictví, včetně rozpouštění režií, servis, systematickou správu zakázek, technickou přípravu výroby a personalistiku.
Nejzásadnější změnou však bylo řízení výroby. V tom vsadil AWAC na řešení Gatema MES, který kompletně řeší oblast operativní evidence ve výrobě, včetně on-line sledování stavu jednotlivých strojů. Součástí řešení je i vizualizace a vyhodnocování dat. Vyhodnocované statistiky nejsou ovlivňovány obsluhou, a management má tak k dispozici přímý vhled do chodu výroby.
V jednotlivých reportech si tak může snadno vizualizovat a vyhodnocovat data za určité období. Díky tomu má vedení okamžitý přehled o aktuálním stavu jednotlivých strojů, včetně informací o aktuální zakázce a obsluze stroje, může si porovnat čas řezání a manipulace u jednotlivých typů zakázek. Samotná technická příprava výroby a plánování výroby probíhá v prostředí systému HELIOS Orange. Software Gatema MES je implementován na 17 výrobních strojích, ze kterých se v reálném čase načítají data o činnosti stroje, způsobu řezání (abrazivní/vodní), materiálu a jeho tloušťce. Je monitorován i stav řezání více řezacími hlavami současně. V případě prostoje lze sledovat a vyhodnocovat jednotlivé důvody prostojů. Samotná interakce systému Gatema MES s obsluhou stroje je řešena přímo přes stávající dotykovou obrazovku řídicí jednotky stroje, kde může uživatel sledovat stavy daného stroje a zadávat data o důvodech prostojů, vyrobených kusech apod. AWAC tak získal dokonalý přehled o dění ve výrobě i o stavu jednotlivých zakázek.
„Díky implementaci komplexního výrobního informačního systému (MES) umíme dnes měřit časy využití strojů, evidovat, kontrolovat, a vyhodnocovat jednoduše, přesně a hlavně rychle,“ pochvaluje si Petr Felt, zástupce jednatele zodpovědný za IT a komunikaci.
O jak velkou změnu přitom v případě AWAC šlo, dokreslují další slova Petra Felta: „Dříve jsme všechno řešili ručně, což neustále brzdilo procesy. Potřebovali jsme získat nezávislé měření spotřeby času stroje a obsluhy na zakázce, zjednodušit odvádění práce pro operátory, porovnat plánovaný a skutečný čas výroby a zároveň dokázat propisovat sledované parametry do databáze. Dnes je interakce s obsluhou stroje řešena jednoduše přes dotykovou obrazovku. Každý vidí stavy stroje a může zadávat data o důvodech prostojů. Operátorům to zjednodušilo život, my jsme získali přesné informace formou přehledných vizualizací a reportů.“
Dnes tak AWAC může koukat o pořádný kus dál než dříve. Směrem do budoucna se nabízí například kompatibilita s HELIOS Orange nebo další rozšiřování modulů a funkcionalit Gatema MES.
Dne 24. 6. 2020 se konalo v Konferenčním hotelu Luna na Vysočině školení nových obchodních partnerů společnosti Asseco Solutions, která stojí za podnikovým informačním systémem Helios. Akce proběhla ve třech blocích a během celodenních prezentací bylo proškoleno 40 přímo přítomných obchodníků a dalších 15 obchodníků vzdáleně přes MS Teams ze Slovenska.
Programem školení bylo:
Prezentace Gatema MES proběhla atypicky ve dvojici Milan Žáček - Patrick Jirgl. Milan Žáček (Vedoucí vývoje Helios Orange) se ujal technických záležitostí, Patrick Jirgl (Manažer pro klíčové zákazníky) do prezentace vstupoval s poznámkami z obchodní sféry. Vytvořili tak dokonalý tandem, ze kterého si školení obchodníci odnesli spoustu důležitých poznatků. Jednou z klíčových novinek bylo představení řešení Gatema MES Work, které dokáže rozšířit skupinu MES řešení ETH terminálů i dotykových obrazovek o přímou podporu sběru dat z jednotlivých strojů. Toto řešení umožní přesné vyhodnocení činnosti stroje, minimalizovat chybovost obsluhy a zároveň snímat technologická data ze strojů, například stav stroje, příkon, teplotu, otáčky i čítač počtu cyklů.
Po celou dobu prezentace měli účastníci možnost prohlédnout si vystavené mobilní terminály Zebra, terminály ETH a dotykové počítače včetně příslušenství, čtečku čipů RFID (Radio Frequency Identification) a tiskárnu Zebra ZT230. Zájemci si vyzkoušeli práci s podpisovou destičkou (SignPad). Dotazy ohledně technických parametrů u vystaveného zařízení zodpověděli kolegové z technické podpory, Adam Formánek s Ivanou Machálkovou. Bylo tak dokonale shrnuto a představeno kompletní řešení řízených skladů Gatema WMS.
Děkujeme všem obchodníkům i školitelům za účast, i za velice příjemnou atmosféru při školení.
Hledáte partnera pro modul Výroba ERP HELIOS Green? Pak vězte, že od 1. ledna 2020 jsme vlastníkem, autorem a dodavatelem tohoto řešení.
Všem, kteří chtějí mít téměř k dokonalosti vyladěné ERP řešení, nabízíme zázemí, špičkové odborníky, a především dlouholeté zkušenosti s implementacemi informačních systémů HELIOS. Současně vyvíjíme nové funkcionality na základě sledování aktuálních trendů a technologií.
Co nabízíme, sami používáme.
Gatema modul Výroba dennodenně používá při sofistikované výrobě desek plošných spojů, která je spojena s mimořádným tlakem na kvalitu i termíny. Díky tomu víme, že dokážeme nabídnout skutečně přínosné a prověřené řešení pro výrobní firmy, přinášet nové standardy a technologie a zároveň plně integrovat další integrační řešení jako je Gatema MES nebo Gatema WMS.
Naší misí je být leaderem v oblasti řešení pro úspěšné výrobní firmy a být vaším pomocníkem při cestě vzhůru.
Pokud vás zajímá modul Výroba a hledáte ověřené ERP řešení, pak je Gatema pro Vás tou správnou odpovědí.
Gatema úspěšně dokončila první fázi rozsáhlého implementačního projektu při zavádění ERP řešení HELIOS Green ve společnosti ATEK s.r.o., která se zabývá vývojem a výrobou plastových dílů a celků především pro automobilový průmysl.
Společnost se sídlem v Moravské Třebové už od začátku roku 2020 používá všechny Ekonomické oblasti jako je Účetnictví, Faktury přijaté, Faktury vydané, Pokladna, Banka a další. Nyní jsme zahájili první fázi druhé etapy implementace našeho řešení, při které během letošního roku budou implementovány oblasti Sklad a Výroba.
„ATEK je ve svém oboru jedničkou, navíc od svého vzniku v roce 2004 stále zůstává ryze českou společností. Navíc svého postavení dokázala dosáhnout z nevelkého města. Už proto je pro nás samotné inspirací a velmi si považujeme, že ji máme ve svém portfoliu,“ říká Pavel Pulec, ředitel Divize informačních systémů ve společnosti Gatema.
„První spolupráci s Gatemou jsme navázali po pečlivé analýze při výstavbě vlastní nástrojárny v roce 2017, kde byl zvolen a úspěšně implementovaný systém HELIOS Orange. V následujících letech společnost ATEK získala nové a náročné projekty pro přední automobilky v automotive průmyslu a dospěla do velikosti, kdy stávající systémy provozované v lisovně plastů nebyly dostačující. Na základě pozitivní zkušenosti a bezproblémovou spoluprací s Gatemou a provozem HELIOS Orange proběhla podrobná analýza firemních procesů za účelem implementace nového systému v hlavním oboru společnosti - lisovně plastových dílů. Výsledkem analýzy a s ohledem na dosavadní pozitivní spolupráci padlo jasné rozhodnutí implementovat systém HELIOS Green,“ doplnil Daniel Vrána, vedoucí IT oddělení Ateku.
Velký důraz je v rámci celého projektu kladen nejen na efektivitu a intuitivnost celého řešení, ale také na elektronickou výměnu dat (EDI) se zákazníky a klíčovými dodavateli.